Jag älskade bibliotek del 2

Vidgar näsborrarna för att dra in den varma, pappersdoftande, något gamla aromen som ofta brukar infinna sig på bibliotek, men nopre, den finns inte. Tar några varv mellan hyllorna med min barnvagn. River ner några böcker med flit, bara för att se om människorna är så snälla och överseende som jag minns dem, men nej inte det heller. En storvuxen man med ostyrigt skägg blänger ilsket på mig och en bibliotekarietant spänner ögonen i mig borta vid sin disk. 

Jag fortsätter fram mellan hyllorna på jakt efter en rolig bok. Ja, eller en som inte handlar om något sorgligt i alla fall för sånt klarar jag inte just nu. " En kvinna hittas knivskuren under en bro.." "Alvars liv var meningslöst.." "Kurt Wallander löser mordet på.."
Hittar inte en enda bok som inte handlar om en deprimerad man eller mördad kvinna. Får ögonen på en stor färgglad bok om tidernas glass & godis. Inte riktigt det jag var ute efter heller. Hittar till slut en roman av Belinda Olsson. Otrogen på öppen gata heter den. Verkar inte jätte sorglig så den tar jag.

När jag kommer fram till disken lämnar jag fram boken jag haft hemma. I en annan del av Bromma av Martina Haag. Eftersom jag fått hårda restrektioner när jag lånat den om att jag måste lämna tillbaks den SÅ FORT jag läst ut den, vill jag inte lämna den i maskinen för då kanske de inte ser den förens i morgon. 

- Man ska ALLTID lämna tillbaks böckerna därborta, säger den sura bibblatanten och pekar mot maskinen.
- Ja men eftersom det var så bråttom... försöker jag.
- ALLTID, säger tanten. Men för den här gången då.

Jag ler och går därifrån med min nya bok.

När jag kommer hem upptäcker jag att jag fått ett brev från Nacka kommun. Din nuvarande skuld är 20 kr. Det är viktigt att man alltid lämna tillbaka reserverade böcker i tid, står det. Sista dag var i dag. Hur kan jag då få en påminnelse i dag? Skickade de den i går för att det trodde att jag skulle bli sen? Fattar nada, men är övertygad om att jag inte alls gillar bibliotek så som jag gjorde förr. Hädan efter ska jag köpa dyra böcker på pressbyrån och slänga efter jag läst ut dem. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0