Bibliotekskoll: Växjö

Det var verkligen ingen bra biblioteksupplevelse, jag tänkte precis skriva ett inlägg om hur mycket mysigare och mer mystiska biblioteken verkade vara i Stockholm än här i Växjö.

Såhär är det på  mitt bibliotek:

Om ni tänker er ljudnivån inne på en H&M butik en fredagseftermiddag men istället för detta ljud till ett bibliotek så får ni en rättvisande bild. Mobiler som ringer, mp3-spelare som har alldeles för hög volym, ljud från bärbara datorer som tydligt indikerar på att vedebörande spelar spel, höga skratt, smaskigt skaller etc. Böcker rivs inte ner av misstag, nej de kan lika gärna kastas i ett pågående gräl mellan två bullriga (förmodligen fd hockeyspelare) polare. Grupprummens dörrar är alltid vidöppna så man hör alla diskussioner (som oftast inte handlar om skolarbete), privata mobilsamtal i tysta lässalar (som mer regel än undantag handlar om sex, otrohet eller skitsnack om annan gruppmedlem) och slutligen detta oändliga spel mellan tjejer och killar. Det är som om vi är tillbaka på lekis igen, tjejer 'jagar' killar genom bokhyllor eftersom de har 'retat' dem. Allt eskalerar i en gruppkram/halvhångel-hög (valfritt) gärna med ett ytterligare antal frivilliga som hoppar in i stundens hetta för att 'hjälpa' sin sida. Suck.

Är det bara jag eller ska inte ett bibliotek innebära 'största möjliga tystnad?'. Nej själv skulle jag bli glad om bibliotikarien gav mig eller någon annan ett strängt ögonkast när det pratades eller ve och fasa, en mobil ringde. Men det är förmodligen att hoppas på för mycket.

PS. Precis uppsnappat: 'Jag läser boken efter tentan istället', vilket ljushuvud, han lär klara den med bravur?! DS
PS2. På frågan om jag är bitter för att jag aldrig få vara med i tjej/kille spelet väljer jag att inte lämna några kommentarer DS2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0