Förebilder

Förra veckan tittade jag på ett gammalt klipp från debatt där Blondinbella var med och skulle försvara sig för att hon la upp bilder på sin blogg där hon drack, problemet var att hon inte var arton och att hon var en förebild för många tjejer. Senare läste jag ett inlägg om just förebilder på UnderbaraClaras blogg och jag kom på på varför jag tyckte det var så olustigt att BB fick sitta och försvara sig över hur hon kunde dricka när hon var en förebild. Det är alltid bara tjejer som ifrågasätts som förebilder! Tror Ni Micke Persbrant har fått en fråga om hur bra förebild han själv anser att han är? Att han borde ta lite ansvar som Sveriges största skådespelare och inte supa ner sig och hamna i tidningarna eftersom detta kan påverka de som tittar på hans filmer negativt? Nej, likså den här Kleerup, känd musiker som säkert många ser upp till, har någon sagt till honom att han måste tänka på sig själv som förebild när han lägger ut debattartiklar om att man bara kan skapa bra musik när man är hög?

Först och främst vill jag belysa problemet att man inte själv får välja huruvida man ska vara en förebild. Kvinnor och tjejer  blir automatsikt detta när de blir kända eller får en stor publik och för dem är det inte tillåtet att balla ur, göra bort sig, röka eller dricka för mycket eftersom då ifrågasätts deras roll som en bra förebild. Vem bestämmer att man måste vara förebild bara för att man är känd från början?  Visst borde man tänka mer på vad man gör men samtidigt, hur man utvecklar sitt förhållande till alkohol, fest och cigaretter under sin uppväxt beror inte på en enda förebild utan istället på en helthetsbild man får av samhället. Det dricks sprit på Nobelfesten, föräldrar dricker oftast på ett visst sätt till och med kungabarnen festar och smygröker. En förebild kan därför inte dra hela lasset och absolut inte om de som måste tänka i dessa banor bara är tjejer och kvinnor.

Slutligen vill jag bara påpeka att unga killar behöver förebilder att se upp till precis lika mycket som unga tjejer. Så om vi ska fortsätta att kasta automatiska förebildsroller på de som syns i media eller på annat sätt är kända så ska dessa hamna hos både män och kvinnor.  Media ska ifrågasätta föebildsrollen lika mycket hos manliga som hos kvinnliga. Därför Janne Josefsson, nästa gång ett debattprogram handlar om alkohol, rökning eller bantningshets, ta dit en manlig kandidat, jag själv skulle gärna se Micke P försvara sin roll som förebild i relation till alkohol. Eller varför inte bloggaren Dennis som lägger ut tips på hur man bild smal (senast jag läste var det genom att inte äta på fem dagar) och samtidigt ger kängor hit och dit till kvinnliga bloggare som han tycker är för feta. Jag skulle mer än gärna vilja höra hur han försvarar sin roll som förebild, vidare vill jag gärna att du frågar honom om han inte 'romantiserar' bantningen genom att inte visa dess nackdelar? Andra exempel på möjliga programgäster kan tänkas vara Kjell Bergqvist, valfri manlig komiker (för att även kunna ta upp mobbingaspekten då de har en tendens att hugga på allt som rör sig), Patrik Sjöberg eller Dregen. Tror Ni inte detta skulle bli ett debattprogram utöver det vanliga?

/Evelina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0